2015. március 8., vasárnap

Székely népdalok



Vajon miért jöttek létre a népdalok ? Örökös kérdés , és talány marad ez számunkra, csak elméleteket ismerünk erről. De ha megkérdezünk pár régi székely embert, akkor mindegyikük válaszában valami hasonlóság van. Mi ez a hasonlóság ? Hát a munka,  az unalom és az egyedül lét.
Ugyebár elmegy székely bácsika a mezőre kaszálni. Szegénynek nincs okos telefonja, nincs rádiója, egyedül van, és csak vágja a friss sarjú rendeket. Mit csinálna szegény nagy magányában ? Hát bíztos nem rólad álmodozik, hanem inkább dalra fakad. Elgondolkodik, és a legmegfelelőbb népdalokat fújja el egyedül kinn a mezőn, ahol esetleg egy-két madár segít be neki.
Mári nénit gyakran lehet hallani a mai napig is a veteményes kertjáben dalolászni. A 82 éves hajlott hátú nénike olyan beleéléssel énekel a káposztáknak, minta azok attól nőnének. És nem zavarja az, ha valaki megcsodálja őt, és ő sem zavar senkit, hisz mindneki órákon át tudná hallgatni a nénit.
Abban mindenki egyetért, hogy a népdalok unaloműzésre szolgáltak a legtöbbszőr. Amikor esténként össze ültek székely bácsik, nénik kalapot kötni, és már kifogytak a témából, akkor népdalok egész sorát énekelték el közösen. Később zenészeket is hívtak, és mulatságokat rendeztek, azok lehettek a szép élmények.
A népdalok szájról szájra terjedtek, ezért van az, hogy egy-egy népdalnak annyi szakasza, és változata van, hisz mindneki hozzá tett, illetve elvett belőle, mielőtt tovább adta.
A népdalok egy bizonyos élethelyzetet örökítenek meg, bemutatnak egy helyzetet, vagy időszakot.
Íme pár szeméyles kedvenc :

Azt gondoltam esö esik

1. Azt gondoltam esö esik
Pedig a szemem könyezik
Az én szemem sürü felhö,
S' onnan ver engem az esö.
2. Gyere rószám békélyünk meg,
Mi egymásnak engedjünk meg
||: Mindig voltak kik igy jártak,
Mind megengedtek egymásnak :||
3. ||: Nyújtsad kezed, bár egy felet
Bár mégegy szót szoljak veled :||
||: Nyújtsad kezed keresztesem
Búcsuzzunk el örökösen :||
4. ||: Úgy fáj az én gyönge szivem,
Nem tudom tied fáj e vagy nem :||
Fáj is annak, mit tudsz tenni,
Mikor ennek igy kell lenni,
S' ha a tied ugy tud fájni,
Soha sem tudunk megválni

Én az éjjel nem aludtam egy órát

1. Én az éjjel nem aludtam egy órát
Hallgattam a régi babám panaszát,
Éjfél után sejehaj, kezdtem elszenderedni,
Jaj de bajos, ki egymást nem szereti
2. Úgy meguntam ezt a legényt szeretni,
De még jobban a gyürüjét viselni,
Csütörtökön, sejehaj, megmondom az anyának
Köszönöm a jóságát a fiának.
3. Verje meg az Isten a te anyádat
Mert csinálta bolonduljak utánad.
Zúgjál erdö, sejehaj, csenduly mezö, falevél
Szeresd babám, kit idaig szerettél.
4. Szivaroztam, megégettem a számat.
Odahaz más öleli a babámat.
Más öleli, sejehaj, másnak ül az ölébe,
Más kacsingat két fekete szemébe.
5. Széles a viz, keskeny a hid felette,
Rólad babám minden gondot leveszem
Úgy felejtsem, sejehaj, hogy még eszembe sem jutsz
Jóságodért fizessen meg, meg a Jézus

Akkor szép az erdö mikor zöld


1. Akkor szép az erdö mikor zöld
Mikor a vadgalamb benne költ
Olyan a vadgalamb mint a lány
Sirva sétál a párja után.
2. Erre gyere, erre nincsen sár
Az ajtómon nincsen semmi zár
Az ajtómon van egy fakilincs
Jaj istenem, még szeretöm sincs
3. Ezt a kerek erdöt járom én
Ezt a barna kislányt várom én
Ez a barna kislány Viola
Én vagyok a vigasztalója.
4. Téged látlak minden álmomban,
Álmom után minden dolgomban
Ha sóhajtok érted a panasz,
Ha örülök érted vagyok az
5. Jaj de sokat jártam, fáradtam
Mikor házasodni akartam,
Nem találtam kedvemre valót,
Csak az a szeretöm aki volt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése